1.0 Pengajaran & Pembelajaran Abad ke-21
1.1 Amalan dan Pelaksanaan di Sekolah
- Kemahiran yang perlu dikuasai dalam PdP
- Kemahiran pembelajaran dan inovasi
- Kemahiran maklumat, media dan teknologi
- Kemahiran hidup dan kerjaya
- Elemen-elemen terkandung dalam kemahiran abad ke-21
- Kreativiti dan inovasi
- Pemikiran kritis dan penyelesaian masalah
- Komunikasi dan kolaborasi
- Literasi maklumat
- Literasi teknologi, maklumat dan komunikasi
- Fleksibiliti dan mempunyai keupayaan menyesuaikan diri
- Berinisiatif dan mempunyai haluan diri
- Kemahiran sosial diantara budaya
- Produktiviti dan akauntabiliti
- Kepimpinan dan tanggungjawab
- Ciri-ciri murid yang diharapkan hasil pembelajaran abad ke-21
- Berupaya membuat hubung kait
- Yakin berkomunikasi
- Menjana idea
- Berani mencuba
- Menguasai kemahiran literasi
- Tidak berputus asa
- Berkemahiran kritis
- Berintegriti
- Mampu berfikir sendiri
- Ingin tahu
- Cabaran pembelajaran abad ke-21
- Pembelajaran yang menjurus kepada kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT)
- Mengurus ruang pembelajaran yang dinamik
- Penggunaan sumber sokongan teknologi dan maklumat ketika PdP
- Mengemaskini pengetahuan dan kompitensi supaya kekal relevan dengan keperluan semasa
1.2 Pengurusan Bilik Darjah
- Keceriaan Bilik Darjah
Sudut maklumat 1 |
Sudut maklumat 2 |
Sudut maklumat 3 |
Sudut maklumat 4 |
1.3 Kawalan Kelas
- Faktor-faktor masalah kawalan kelas
- Faktor pembelajaran - kaedah pengajaran yang tidak sesuai
- Faktor guru - kualiti guru, kesediaan guru dalam menjamin ketenteraman dan disiplin pelajar
- Faktor sekolah - mematuhi peraturan
- Faktor murid - masalah kesihatan, tidak dapat menerima arahan guru dengan baik
- Faktor rumah - didikan dan asuhan ibu bapa
- Faktor rakan sebaya - rakan sebaya positif atau negatif
- Langkah-langkah mengatasi
- Menukar starategi atau kaedah pengajaran
- Menggunakan teguran non-verbal
- Menukar rentak PdP
- Teknik kawalan kelas
- Berfokus
- Instruksi secara langsung
- Pemantauan
- Teladan
- Isyarat bukan lisan
- Kawalan persekitaran
- Intervensi berprofail rendah
- Disiplin asertif
- Mesej - Saya humanistik
- Mesej - Saya yang asertif
- Disiplin asertif
Sekian, terima kasih.
Jumpa lagi.