Wednesday, 20 April 2016

1.0 Pengajaran & Pembelajaran Abad ke-21

1.1 Amalan dan Pelaksanaan di Sekolah

  • Kemahiran yang perlu dikuasai dalam PdP 
  1. Kemahiran pembelajaran dan inovasi
  2. Kemahiran maklumat, media dan teknologi
  3. Kemahiran hidup dan kerjaya
  • Elemen-elemen terkandung dalam kemahiran abad ke-21
  1. Kreativiti dan inovasi
  2. Pemikiran kritis dan penyelesaian masalah
  3. Komunikasi dan kolaborasi
  4. Literasi maklumat
  5. Literasi teknologi, maklumat dan komunikasi
  6. Fleksibiliti dan mempunyai keupayaan menyesuaikan diri
  7. Berinisiatif dan mempunyai haluan diri
  8. Kemahiran sosial diantara budaya
  9. Produktiviti dan akauntabiliti
  10. Kepimpinan dan tanggungjawab
  • Ciri-ciri murid yang diharapkan hasil pembelajaran abad ke-21
  1. Berupaya membuat hubung kait
  2. Yakin berkomunikasi
  3. Menjana idea
  4. Berani mencuba
  5. Menguasai kemahiran literasi
  6. Tidak berputus asa
  7. Berkemahiran kritis
  8. Berintegriti
  9. Mampu berfikir sendiri
  10. Ingin tahu
  • Cabaran pembelajaran abad ke-21
  1. Pembelajaran yang menjurus kepada kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT)
  2. Mengurus ruang pembelajaran yang dinamik
  3. Penggunaan sumber sokongan teknologi dan maklumat ketika PdP
  4. Mengemaskini pengetahuan dan kompitensi supaya kekal relevan dengan keperluan semasa
1.2 Pengurusan Bilik Darjah
  • Susun Atur Bilik Darjah










  • Keceriaan Bilik Darjah
Sudut maklumat 1

Sudut maklumat 2

Sudut maklumat 3

Sudut maklumat 4


1.3 Kawalan Kelas
  • Faktor-faktor masalah kawalan kelas
  1. Faktor pembelajaran - kaedah pengajaran yang tidak sesuai
  2. Faktor guru - kualiti guru, kesediaan guru dalam menjamin ketenteraman dan disiplin pelajar
  3. Faktor sekolah - mematuhi peraturan 
  4. Faktor murid - masalah kesihatan, tidak dapat menerima arahan guru dengan baik
  5. Faktor rumah - didikan dan asuhan ibu bapa
  6. Faktor rakan sebaya - rakan sebaya positif atau negatif 
  • Langkah-langkah mengatasi
  1. Menukar starategi atau kaedah pengajaran
  2. Menggunakan teguran non-verbal
  3. Menukar rentak PdP
  • Teknik kawalan kelas
  1. Berfokus
  2. Instruksi secara langsung
  3. Pemantauan
  4. Teladan
  5. Isyarat bukan lisan
  6. Kawalan persekitaran
  7. Intervensi berprofail rendah
  8. Disiplin asertif
  9. Mesej - Saya humanistik
  10. Mesej - Saya yang asertif
  11. Disiplin asertif


Sekian, terima kasih.
Jumpa lagi.